9 Ekim 2014 Perşembe

Okudum Anlattım: Dervişler Arasında İki Hafta-Carll Vett



Uzun süredir hiç bir kitap beni bu kadar sarmamıştı.
Dervişler Arasında İki hafta
Kaknüs Yayınları
Tür: Hatırat

Yazarı: Carl Vett

Kitap;
Danimarkalı parapsikoloğun 1925 yılında İstanbul'daki Kelâmi Dergâhı'nda başından geçen son derece ilginç olayları anlatıyor.
kitabın ilk sayfalarında Carl Vett' in kelami dergahına gelmeden önce gittiği ve gitmek istediği bir kaç dergah hakkındada ilginç bilgilere yer veriliyor.
Kelami dergahında Şeyh Esad Efendi ile konuşmaları, sordukları sorular, yaşadıkları şeyler o kadar güzel bir dille ifade edilmiş ki sizi hemen içerisine çekiyor. Erbilli Esad efendinini sorulara verdiği müthiş cevaplar tasavvuf üzerinde ki bir çok soru işaretini aslında ortadan kaldırabilecek nitelikte.
Carl Vett Dergahta çok güzel şeylere tanık oluyor. Zikirlere namazlara katılıyor ve bir çok güzelliği müşahede ediyor. 14 günün sonunda Şeyh Esad efendi ile konuşmalarında Esad Efendi onu Batıda görevli olduğna dair bir mektup veriyor ve ona sonsuz derecede güvendiğini ifade ediyor. Bu kadar güzel şeyleri müşahede etmesine rağmen çok ilginçtir ki müslümanlığı kabul etmiyor ve bunun üzerinde ısrarla duruyor.
Carl Vett özellikle Tenasüh üzerinde duruyor.Bu konuyla sorular soruyor.
 Müslüman olmaması hakkında  diyor ki: İnsanların Hristiyanlık, Yahudilik ve müslümanlık inancına sahip olmaları fark etmez. Ben özgür insanların artık dinlerin katı kuralları olmadan da Allah'a ulaşabileceklerine inanıyorum".

Kitapta ilgimi çeken güzelliklerden biriside dergahta kadığı süre içerisinde Güzel Esad efendi' yi ziyarete gelenlerin ve dergahta bulunanların ilmiye sınıfından olmalarıydı. Gelenlerin bir çoğu İlmi ve statü anlamında gelişmiş insanlardı. Bunlar Esad Efendinin oğlu Mehmet Ali efendi, Mahmud Muhtar Katırcıoğlu, Küçük Hüseyin Efendi, ve Mehmet Ali Ayni...
Prof. Ali ayni dikkatimi çeken isimlerdendi. Kendisi Felsefe alanında olmasına rağmen derin bir tasavvuf anlayışına sahipti. Esad efendinin etrafında ilmiye sınıfından insanların olması onun hem manevi hemde ilmi gücünün bir eseriydi.
14 günde çok güzel insanlarla tanışan Carl Vett Esad efendinin oğlunun evinde de güzel bir gün  geçiriyor. Burada toplanan insanlarla da yaptığı konuşmalar ilgi çekici.
Kitabın içerisinde Hüddamlardan da bahis açılıyor. Bu Tarz konulara takılmaktansa Kitabı bütün olarak ele alıp konuşulan güzelliklere adapte olmak lazım.
Kitabın sonun da Esad efendi ve kitapta Adı geçen Zatlar hakkında da faydalanılacak bilgilere yer verilmiş.
Kitabı doğru anlatabildim mi bilmiyorum ama beni kendsine bağladığı bir gerçek ve Sanırım bu kitabı 1 kez daha okuyacağım. Benim için hala gizli ve güzel yönleri var.


Carll Vett'in kitap hakkında söyledikleri
Batı'da ve Hindistan'da yıllardır sürdürdüğüm psişik araştırmalar, bende dervişlerin kendilerine has usullerle ulaştıkları coşkun ruh hallerini ilk elden gözleme arzusu uyandırmıştı. İslam'ın derviş tarikatlarını manevi yola girmeye olanak tanıyan okullar olarak tanıdım. 1925 yılında İstanbul'daki Nakşibendi dervişleri arasında iki hafta geçirdim.

Şu unutulmamalıdır ki, bu kitap şu an tarihe mal olmuş bir dönemi anlatmaktadır. Dergahta geçirdiğim süreye ve orada tanıştığım alimlere en kalbi şükran duygularımla bu kitabı Esad Efenedi'ye ve 3 Şubatr 1931'de idam edilen Mehmet Ali Efendi'ye ithaf ediyorum

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...